Beleidsaanbevelingen
-
Monitoring en onderzoek:
Naar analogie met het advies van de commissie diversiteit van de Vlaamse Onderwijsraad (VLOR) benadrukken we het belang van een degelijke monitoring. Het ontbreken van transparant cijfermateriaal maakt het immers moeilijk om een gedegen beleid te implementeren, op te volgen en bij te stellen waar nodig.  
-
Diversiteit als norm - visieontwikkeling om school:
Gezien de alomtegenwoordigheid van diversiteit in onze samenleving, kan een onderwijsinstelling vandaag niet anders dan zoeken naar constructieve manieren om het begrip in te vullen en te sleutelen aan positieve acties om deze invulling uit te dragen en te ondersteunen. Om inclusieve en veilige leeromgevingen te creëren, wordt diversiteit best breed ingevuld (sociale, culturele en etnische verscheidenheid) en daarbij beschouwd als norm, eerder dan als uitzondering. Er zou een diversiteitsbeleid op het niveau van de school moeten worden gevoerd. Scholenkoepels zouden hierin ondersteuning moeten aanbieden.  
-
Aanwerving en zij-instroom:
Positieve acties waarbij aan bepaalde groepen voorrang wordt verleend, moeten mogelijk zijn. Scholen kunnen ook wervingsinspanningen doen. Hierbij gaan ze meer actief op zoek naar leerkrachten met een diverse achtergrond. Dit doen ze onder meer door hun vacatures bekend te maken binnen verschillende gemeenschappen.
-
Maak van diversiteit en inclusie thema’s om rond te professionaliseren:
een diversiteitsvisie zonder concrete acties wordt al snel een lege doos. Daarom benadrukken we het belang van een professionaliseringsbeleid dat diversiteit bespreekbaar maakt en onderwijzend personeel de juiste handvaten geeft om met diversiteit om te gaan. Onder professionaliseringsbeleid verstaan we alle mogelijke initiatieven die ervoor zorgen dat leraars kunnen groeien in hun professionele deskundigheid.
-
Zet in op cultuur sensitieve studiebegeleiding.
Jongeren die tot minderheidsgroepen behoren, worden vaker verkeerdelijk doorverwezen naar het BSO of BUSO. Dit verkleint de kans dat ze in het leraarsberoep terecht komen. Zorg ervoor dat studiekeuzebegeleiders over de juiste tools beschikken om de echte competenties van leerlingen te meten.Investeer daarnaast in de uitbouw van een algemeen 7e jaar, zodat ook leerlingen uit richtingen met een arbeidsmarktfinaliteit door kunnen stromen naar het hoger onderwijs.  
-
Inclusief en divers lesmateriaal:
De Vlaamse Kwaliteitsalliantie, bestaande uit uitgeverijen, ontwikkelaars en onderwijsverstrekkers focust zich vandaag voornamelijk op het kwaliteitsvraagstuk rond lesmateriaal. Naast de inhoudelijke kwaliteit van het materiaal, neemt de alliantie ook de toegankelijkheid van lesmateriaal en ‘lesmateriaal als illustratie van respect voor een diverse samenleving’ mee als criteria. Dat laatste criterium kan ambitieuzer worden geformuleerd. Uitgevers zouden door de alliantie gestimuleerd moeten worden om toe te werken naar materiaal dat de toegenomen diversiteit niet alleen respecteert maar ook echt weerspiegelt. Op die manier bieden we leerkrachten concrete handvaten om met diversiteit aan de slag te gaan.   
-
Verken en overwin obstakels voor leerkrachten met een handicap.
Luister naar leerkrachten met een handicap en de belangenorganisaties die hen vertegenwoordigen. Enkel zo krijg je als onderwijsverstrekker een diepgaand begrip van de hindernissen waarmee zij geconfronteerd worden. Beoordeel het beleid op mogelijke tekortkomingen en identificeer specifieke gebieden waar verbeteringen nodig zijn.  
-
Laten we investeren in baanbrekende initiatieven die zorgen voor een vlottere integratie van nieuwkomers als leerkrachten.
Onder de vluchtelingen en migranten die ons land bereiken, bevinden zich mensen die in hun land van herkomst al ervaring hadden in het onderwijs. Helaas duurt het vaak lang voordat ze een positie in het onderwijs verwerven of kiezen ze een andere loopbaanrichting. Dit resulteert in een onnodig verlies van waardevol talent. Daarom is het essentieel om projecten te stimuleren die een versnelde toegang tot het onderwijs mogelijk maken. Hierbij is een solide taalondersteuning een essentieel onderdeel.